razvan@paharnicul.ro | +40 744 588 570

Tradition redefined: ce-o mai fi şi asta?

S-a terminat târgul ProWein 2014 şi, până una-alta, nu am citit pe bloguri sau pe social-media altceva decât reacţii din registrul admirativ. Sigur, entuziasmul e pe deplin justificat: târgul de anul acesta de la Dusseldorf s-a dovedit, încă o dată, fără rival. Însă, pe măsură ce ProWein-ul devine mai strălucitor, prezenţa României la acest eveniment devine mai obscură. Nu o să vă mai plictisesc cu descrierea poziţiei standului nostru: sunt convins că toată lumea ştie deja povestea, care se repetă de la an de an. Am ajuns să cred că singurul gest de nemulţumire pe care-l mai poate face un producător din România este acela de a nu participa la acest târg ca expozant. Din acest punct de vedere, am apreciat pozitiv faptul că cei de la Crama Atelier au venit la ProWein doar în calitate de vizitatori. Sigur, prin acest demers ei au dorit să pună şi un anumit tip de distanţă între noul proiect de la Murfatlar şi restul producătorilor autohtoni, dar asta e o cu totul altă discuţie, pe care n-o voi începe aici. Poate, dacă mai mulţi ar face ca ei, mesajul ar ajunge undeva, la nivelul ministerului de resort. Sau poate că nu… Doar Dumnezeu ştie cât sunt de încâlcite căile birocraţiei şi ale deciziilor politice la Bucureşti.

Însă, în ceea ce priveşte participarea producătorilor români la ProWein, am apreciat negativ, anul acesta ca şi în alţi ani, faptul că nimeni nu s-a gândit să lase orgoliile de-o parte, să pună mână de la mână şi să facă o investiţie privată într-un stand comun (într-o zonă decentă, nu aruncat la balcon), care, după ce se termină târgul, să fie decontat (parţial sau total) de către statul român. Sigur, o să-mi spuneţi că o asemenea investiţie, chiar dacă ar fi făcută în avans de producători, nu va fi niciodată recuperată de la nici un minister. Eu n-aş fi însă chiar atât de sigur. Şi mai mult nici nu zic.

PS: Standul României la ProWein 2014 a avut sloganul “Tradition redefined”. O sintagmă insipidă. Dacă neinspiratul autor ar fi avut minima curiozitate să caute pe Google, ar fi aflat că textul nu e nici măcar original.

Related articles

Aşadar, e-commerce!

Editorialul lui Cezar Ioan din ultimul număr (69/2014) al revistei Vinul.ro porneşte de la observaţia că anul 2014 “surprinde vinul românesc într-o postură vulnerabilă”. Nimic […]

Learn More

Memento Blogmeet Vindependent Iaşi

Costăchel, Mona, Răzvan, Nicuşor, Bogdan, Ciprian, George şi Dan au scris deja tot ce se putea scrie despre Blogmeet-ul Vindependent de la Iaşi. Mie îmi rămâne […]

Learn More

Cei 40 de mucenici şi cancerul hepatic

Pe vremea când Armenia era colonie romană, localnicii care “mărturiseau” că sunt creştini erau persecutaţi în fel şi chip. Cei “40 de mucenici” au fost […]

Learn More

1 Comment

  1. N-am reusit sa aflu cine a facut design-ul logo-ului, pupitrelor si nici cine a venit cu ideea sloganului. Dar as fi curios pentru ca stiu si ce variante au mai fost…

Comments are closed.