razvan@paharnicul.ro | +40 744 588 570

Prietenul la embargo te cunoaşte

Zilele trecute, ce să vezi? Primesc un email de la o agenţie românească de PR angajată de Vinăria Purcari din Republica Moldova ca să facă o campanie de susţinere a vinului moldovenesc. Campania îi invită pe români să intre pe blogul producătorului din Purcari (inclusiv pe contul său de Facebook/Twitter) şi să posteze mesaje de susţinere, ca urmare a recentului embargo impus de Rusia vinului moldovenesc. Până aici toate bune şi frumoase: campania vrea să capitalizeze sentimentele, în general negative, pe care românii le au faţă de Marele Imperiu de la Răsărit, sentimente care ar trebui să-i determine pe consumatorii noştri să cumpere o parte din vinul pe care moldovenii nu mai pot să-l vândă către Mama Rusia.

Desigur că Republica Moldova este o victimă a războiului economic pe care ruşii înţeleg să-l ducă folosind deja clasicele lovituri sub centură. Desigur că motivul pentru care ruşii nu mai vor vinul moldovenesc nu are nici o legătură cu protecţia consumatorului (!) ci cu tentativa de menţinere prin şantaj comercial a fostei Basarabii în sfera de influenţă rusească. Desigur că, cel puţin la nivel emoţional, ar trebui să fim 100% alături de moldoveni. Dar…

Fiindcă e şi un dar în toată povestea asta… Stau şi mă întreb: oare atitudinea lejer ipocrită a moldovenilor nu va fi taxată, mai ales acum, de către consumatorii din România? În fapt, atâta timp cât vinul moldovenesc a avut o piaţă asigurată în Rusia, nu am văzut decât unul sau două cazuri, total izolate, de producători din Republica Moldova care să se aplece în vreun fel către piaţa noastră. Românii au fost hrăniţi, cel puţin până în prezent, doar cu legenda marilor vinuri moldoveneşti, pe care nu le-a văzut nimeni pe rafturile magazinelor noastre. Pe medie, tot ce am putut găsi, în materie de vinuri moldoveneşti, în retailul românesc, au fost vinuri de entry-level, la preţuri relativ mari. Există şi câteva excepţii dar foarte, foarte puţine… Acum însă, după instituirea embargoului de către ruşi, moldovenii vor, vezi bine, un “pod de vin” către România!

Revenind la campanie, trebuie să admit ca ea este bine realizată. Mai mult, trebuie chiar admirat instinctul comercial pe care l-a avut Vinăria Purcari pentru a specula inteligent momentul. Dar, cu această campanie sau, mai ales, fără ea, sunt curios care va fi atitudinea consumatorului român, în viitorul apropiat, faţă de vinurile de Republica Moldova.

PS: Mi-am adus aminte de un vechi banc/întrebare marca Radio Erevan: e adevărat că tovarăşul Iosif Broz Tito a fost ilegalist?… Da, e parţial adevărat, tovarăşul Tito a fost semi-ilegalist: el s-a ascuns în munţi dar nu l-a căutat nimeni!

10 Comments

  1. Nu stiu cat de ipocriti sunt cei de la Purcari. Si nici nu ma intereseaza. Ce stiu este ca vinurile lor bune sunt prea scumpe iar cele ieftine nu sunt prea bune.
    Dar… embargoul este si pentru vinurile din Georgia. Vinurile bulgaresti, spaniole si… last but not least… cele frantuzesti au, intr-o piata dominata de alcoolurile tari (e frig pe acolo) o crestere semnificativa.
    Cu numai 5,1 litri per capita Rusia nu pare un mare consumator de vinuri. Si pana si Wine Bussiness spune intr-un raport despre consumul de vin in Russia: “Cheap production, historic ties and favourable economic conditions have longmade Moldova the prime source for the lower end of the Russian wine market.” Lower end… asta spune mult…
    Iar campania… ma rog… cine stie ce inseamna embargo? Si/sau de ce?
    Ar parea ca apar atitudinea rusilor, dar cred cu sinceritate ca au probleme mai importante decat vinul din Republica Moldova.

  2. Au fost colegii mei la Zilele Vinului in Modova saptamana trecuta. Multa reclama pe toate canalele dar acolo nu prea gasesti ce spuneau oranizatorii: lipsa carti de vizita, lipsa de la stand a reprezentantilor producatorilor pentru a furniza informatii, Toate degustarile facute in pahare de plastic. Nu puteai cumpara un vin fiert daca nu cumpari si ceva de mancare si multe altele. Ne asteptam la mai mult in urma campaniei de reclama pe care au avut-o. Mai multe aici http://www.accesoriivin.ro/blog/impresii-de-la-festivalul-vinului-din-chisinau/

  3. @Narcis & @Razvan
    Tocmai vorbeam mai zilele trecute despre targuri si expozitii de vinuri! Adica care este rostul lor, se intreba Razvan. Rost ar fi, teoretic, dar nu in felul descris de Narcis. Cand vezi in comparatie cat de serioasa este organizarea la un targ de bere (chiar la noi in tara) nu poti decat sa te miri stiind ca “berea tampeste si vinul iti inalta spiritul”. Singura explicatie ar fi ca organizatorii sunt in secret bautori de vin care nu au gasit de lucru in industria visurilor lor si au trebuit sa se faca slujbasi la cei care au doar argumente ca: “gustul puternic si-amarui”, “din inima Bucegilor”, “100% malt”, sau “probabil cea mai buna… din lume”. Dar cel putin stiu sa organizeze. Cat despre campanile pentru vinuri, mai bine, rusinati, sa ne prefacem ca nu am auzit de asa ceva.

  4. @Narcis:
    Pe o piata cum e cea din Republica Moldova, unde grosul productiei de vin, bun sau rau, a mers decenii de-a randul, in mod automat catre Rusia, nu e de mirare ca exista deficiente de tot felul, acum cand producatorii trebuie sa se adreseze din nou consumatorului real. Situatia de la pomenitul festival de vin de la Chisinau nu face decat sa confirme aceasta alienare.

  5. @Matei:
    Eu vorbeam doar de concursurile de vin. Targurile de vin sunt cu totul alta poveste, pe care iti propun s-o depanam cu alta ocazie…

  6. Scopul pe care si-l doreste aceasta campanie… este atat de bine cunoscut, promovarea si consumarea vinului moldovenesc. Insa aceasta campanie este oarecum riscanta in Mld. Nu toti sunt unionisti pe aici… si nu toti rusofonii au incetat sa bea vinul moldovenesc pentru a sustine Marele Imperiu… cum ii spui. Aceasta culoare locala pe care si-o doreste campania vinului de Purcari este de admirat, chiar de admirat… Mesajul este sincer si emotionant pentru multi dintre moldoveni… Pentru ca este pentru prima data cand se propaga asa mesaje fara a fi “tipate” langa un politist cu scutul si casca trasa pe fata gata de atac.

  7. @kto tam:
    Sa fim seriosi, aceasta campanie (destul de reusita, am mai spus-o) nu se adreseaza catusi de putin consumatorilor din Republica Moldova ci celor din Romania!

  8. nu se adreseaza direct mld. de acord. dar mesajul de unde vine… mult spune! 🙂

  9. @kto tam, alias… care este acolo
    Unde esti acolo? Nu are importanta dar… prietenul la embargou… este un slogan prostut si mai ales slab. Nu emotioneaza si nu transmite mai nimic. Presupune ca privitorul (amatorul de vin) cunoaste situatia, ii plac vinurile de Purcari (vezi comentariile de mai sus despre vinurile respective) si vrea sa “dea” si in social politic. Cam mult, nu-i asa ? In fond este un mesaj ambiguu facut mai ales pentru ca cei de la Moscova sa vada ca “avem resurse publicitare” si “prieteni carora nu le pasa de voi si de politica voastra agresiva”. Asta in cazul ca i-ar preocupa, cea ce in umila mea parere nu este cazul. Imi pare rau!

Comments are closed.